Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

maandag 17 mei 2010

Juist focussen tijdens het rijden

Van alle mogelijke takken van de autosport is dit gedeelte men favoriete gedeelte. Zowel om mee te experimenteren, als over te vertellen, als te analyseren, als erover te schrijven. Als je de principes onder de knie krijgt die we nu gaan behandelen, dan garandeer ik je dat je sneller zal zijn dan voordien. Zoniet, zeg me dan wanneer je waar gaat karten en dan kom ik een kijkje nemen. Ga je er echt niet sneller van, dan krijg je een leuke verassing van me. (dan ben je een held:o)

Goed. Focus zal wel het sleutelwoord naar elk mogelijk succes zijn. Iedereen praat wel over: je moet geconcentreerd rijden. Je moet je concentreren op je bochten enzovoort. Maar men zegt niet waarop je précies de focus moet leggen: bij de meeste rijders waarmee ik een dagje ga karten, merk ik meteen dat de focus verkeerd ligt en dat hen dit veel tijd kost.

Het principe gaat als volgt. Je zorgt dat je elke dag je naar het circuit gaat, een plattegrond van het desbetreffende circuit hebt uitgeprint. Ja, ook al heb je dat circuit al honderd keer bereden, dan nog: elke dag is immers anders. Nu gaan we voor de eerste keer de baan op ter verkenning. Probeer je remzones te onthouden en eens je binnenkomt teken je ze even uit op de plattegrond. Bekijk vervolgens de plattegrond even aandachtig en je zal de rempunten automatisch opnemen in je geheugen. Doe je dit zelf niet, dan doet je onderbewustzijn dat. Het onderbewustzijn, daar moeten we zijn. Dit is de sleutel naar snelle laps en hiermee kunnen we echt van start gaan.

We gaan eigenlijk “vliegen”. We gaan nu van karten een ware drug maken. We gaan het gevoel creëren dat we ofwel ontzettend snel over de baan zweven, ofwel ontzettend traag over de baan gaan en elk detail opnemen. Je komt in: “the zone”. De vraag is nu: hoe komen we in “the zone”?

Ayrton Senna zei: “I am able to get to a level where I am ahead of myself; maybe a fifth of a second, who knows? When my car goes into a corner I am already at the apex”.

Senna zegt hiermee perfect hoe het moet zijn: we moeten vooruit kijken. We moeten niet kijken naar wat er voor onze neus ligt, we moeten dit al een bocht eerder gezien hebben. Op dit moment moeten we kijken waar we naartoe willen.

In de praktijk komt het erop neer:
  • Focus niet op het rempunt. Je hebt deze voor het rijden al in je opgenomen, je onderbewustzijn zal op het juiste moment zorgen dat je net hard en net vroeg genoeg remt om goed rond de bocht te komen.
  • Net voor het insturen focussen we meteen op de apex.
  • Tijdens het insturen focussen we op waar we de bocht willen uitrijden.
  • Bij het uitrijden van de bocht focussen we op de volgende bocht, we maken ons klaar om dit proces opnieuw te doen.
Hierdoor zal je merken dat je, net als Senna, in je gedachten reeds verder bent dan dat je werkelijk bent. Je gaat dus rijden op je onderbewustzijn en dat maakt net dat het lijkt alsof je vliegt over de baan.



Een ander voordeel van het onderbewustzijn is dat je véél sneller gaat reageren. Sommigen beweren tot 80 keer, anderen tot 8000 keer. Het is in ieder geval véél sneller en dat brengt mee dat als je bijvoorbeeld in het midden van de bocht wat overstuurt, je onderbewustzijn meteen weer – veel sneller dan dat jij dat zelf zou doen - controle neemt zonder dat je daarbij hoeft na te denken.

Met je onderbewustzijn kan je dus de échte, niet menselijke, limiet gaan opzoeken. Zo zal je in staat zijn bijvoorbeeld net als Senna elke bocht op Monaco op een haar van de barrière te nemen.

In het begin is het alles behalve makkelijk om in ‘the zone’ te komen. Voor mensen met concentratiestoornissen zal het zelfs nog moeilijker zijn. Maar oefening baart kunst! Na een tijdje zal je dit automatisch doen en zal je zelfs nog verder gaan kijken. Je zal je dan ook bewuster zijn van wat er allemaal in het veld gebeurt: hoeveel karts liggen nog voor me, hoever liggen ze voor me, waar zijn er incidenten gebeurd, …

Hiermee hebben we weer een van de grootste autosport geheimen blootgelegd. Ik zou het dan ook appreciëren moest je me op de hoogte houden van hoe dit voor jou werkte, eens je het hebt geprobeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten