Om de situatie relatief zacht uit te drukken kunnen we zeggen dat we een vrij rampzalige start van het kartseizoen hebben gekend. Gelukkig lijkt er nu weer licht aan het einde van de tunnel!
De eerste training op 17 maart liep het al aardig mis. De eerste stint inrijden verliep goed. Bij de tweede stint wou de motor al niet meer starten. Na lang proberen lukte dit toch. Tegen de tijd dat we aan de derde stint konden beginnen, werd het helaas al donker dus konden we huiswaarts keren.
We dachten dat het probleem hier lag bij de batterij die te weinig gaf. Daarom nieuwe batterij gekocht en de avond voor de volgende training, 24 maart, de motor thuis nog enkele keren probleemloos gestart.
Komen we 24 maart op de baan, willen we motor starten, doet die het weer niet. Heel wat keren proberen starten om er uiteindelijk achter te komen dat het aan de bougie / bougiedop lag.
Tegen de tijd dat die vervangen was, was de batterij af. "Gelukkig" wat hulp gekregen van een Rus die naast ons op paddock stond. Hij probeerde met z'n 24 volts batterij en de motor sloeg per direct aan.
Helaas niet mogelijk hem draaiende te houden tot aan de baan om het inrijden van 17 maart verder te zetten. Ondertussen laden we onze eigen batterij terug wat op.
Half uurtje later gaan we terug naar de baan, en wil die helemaal niet meer starten, zelfs startmotor ging niet meer tekeer. Opnieuw huiswaarts, startmotor openleggen: kooltjes uit startmotor gefrituurd.
Enkele dagen later gaan we op en neer naar Antwerpen, bij Bruno, achter setje kooltjes en bij De Feyter voor remontluchter. Eens thuis meteen nieuwe kooltjes ingestoken. Startmotor draait tweemaal en stopt dan. Kooltjes uit, in, start tweemaal en stopt weer.
De volgende woensdag dus nog eens naar Berendrecht waar we startmotor proberen repareren. Uiteindelijk blijkt er wat mis te zijn met de rotor, waarop ik tijdelijk Bruno's starter mag lenen.
Komen we thuis, proberen we de nieuwe starter. Gaat als gek tekeer, maar wil de motor nog niet starten. Ditmaal blijkt het dus weer de ontsteking te zijn. Bougie vervangen, bougiedop vervangen. Helpt niet.
16 April ondertussen als we de volgende keer gaan rijden. Bruno is er ook n we steken er ineens een nieuwe ontsteking op: motor start per direct. We kunnen dus verder gaan met het inrijden. Dachten we. In de laatste stint van het inrijden gaat de motor om een nog steeds onbekende reden vast.
Carburatie was goed, benzine:olie verhouding was goed, motor niet te warm of niet te koud, niet overtoeren, ...
Daarop mochten we de dag uitrijden met Bruno's blok, en dat ging behoorlijk. Grotere carbu erop, wat gespeeld met de in- en uitlaatpoorten dus was wel heel wat wennen. Het meeste koppel lag op een hoger toerental dan bij onze eigen motor waardoor in het begin de focus vooral lag op het op toeren houden van het blok.
Zaterdag 24 april nog eens afgezakt naar Genk, opnieuw met Bruno's motor. Combinatie van file op de baan en het BMC en WSK de volgende weekends maakten dat we helemaal achterin het paddock mochten plaatsnemen. Na wat sleutelen eindelijk de baan op, bleken de remmen geen enkele vat te hebben. Binnenkomen, ontluchten, terug de baan op, verliezen we na 3 laps het linker achterwiel.
Shop binnen achter nieuwe wielklos en nieuwe velg. Band omleggen en de rest monteren, terug de baan op. Lag er immens veel grip. Er was geen houden aan in de bochten door het schokken. Op het einde van de dag reden we met voorin 250gr en achterin 300gr in de bandjes. Veels te laag in principe, maar anders kwamen we helemaal niet weg. Optie was de stoelsteunen eruit halen, maar gezien we helemaal achterin het paddock stonden zou dit ook weer immens veel tijd gaan kosten die we niet hadden. Die dag hoop en al 30 minuten gereden.
Intussen is ons eigen blok gereviseerd. Nieuwe cilinder, nieuwe zuiger, nieuwe lagers, nieuwe ontsteking, nieuwe lagers. Afgelopen donderdag eindelijk nog eens gaan rijden (eerder kon niet vanwege wedstrijden op het circuit) met Bas en Dennis. Na een uur inrijden (nieuwe aanbeveling van PRD die zegt dat blijkbaar 1/12e van de zuiger dus aan het inrijden moet verspeeld worden..) dan eens samen met Bas de baan op voor wat snelle rondjes. Ging lekker. Achter Bas vertrokken, een 50-100 meter voor hem binnengekomen.
Een uurtje later met zowel Bas als Dennis de baan op. Ging ook behoorlijk. Bas vertrok als eerste, daarop volgde Dennis waarna ik het rijtje afsloot. Bas moest na enkele rondjes al afhaken vanwege een losgekomen kettingstrip. In die tijd kon ik goed inlopen op Dennis. Net onder zijn bumper maakte ik echter een foutje waardoor hij kon uitlopen. Tegen die tijd begon het echter te regenen, dus hebben we nog wat fun gehad met slicks in de regen. Mijn eerste keer in de regen, ging behoorlijk goed, na enkele rondjes dan toch.
Voor het eerst sinds juli 2009 dus een dagje probleemloos kunnen uitrijden. Komende woensdag (19/05) en de woensdag daarop (26/05) gaan we terug naar Genk. Motor is goed ingereden, bijna nieuw setje banden op, dus kunnen we gaan klokken en afstellen! Moge het ook deze keer goed gaan.
zondag 16 mei 2010
Licht aan het einde van de tunnel
Dit artikel gaat over:
cilinder,
genk,
inrijden,
ontsteking,
PRD,
startmotor,
training,
zuiger
Geschreven door
Tom Vallaeys
op
01:51
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten