Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

dinsdag 10 augustus 2010

Deadly Sins: Te weinig planning en concentratie. Houding. Mentaliteit.

Vorig weekend hebben we met enkele mensen een leuk weekend gehad aan de kartbaan in Genk. (Verslag van Bas zou volgen). Vrijdag werd er niet zoveel gereden (opzetten van de tent, beetje sleutelen, en dan wat problemen met de remmen), maar zaterdag en zondag ging alles behoorlijk goed.

In het vorige artikel uit deze reeks: Imiteren, veel denken, weinig doen / proberen haalde ik enkele van de grootste van men pijnpunten aan. Vorig weekend heb ik hier trachten aan te werken, en toch wel met enig resultaat. Ondanks een overvolle baan, veel junioren en "L"-en (stage bij Karting Genk of iets dergelijks) is het me toch gelukt terug in de 57s te duiken, waar ik voordien weer met moeite onder de 59 kwam.

De werkpunten waren: 
  • Wat ondernemen bij herhaaldelijk dezelfde fout maken
  • Even laten bezinken, concentreren, vooraleer te vertrekken
  • Routinegevoel eruit proberen krijgen
  • Uitpluizen wat ik precies doe (remzones, acceleratiepunten, ...)
Best te beginnen met een korte evaluatie dus. Achteraf bekeken leek het routinegevoel mij de grootste boosdoener. Het zit er nog wat in, maar het is bijgeschaafd. Met andere woorden: ik heb nu een routinegevoel op een betere lijn. Dit is al een vooruitgang, maar het routinegevoel moet er gewoon af.

Het even concentreren voor het vertrekken was iets wat ik onmogelijk niet kon doen nu. Dit heeft me ook wel goed geholpen denk ik. Op zaterdag ook vaak 10 rondjes gereden, even binnen gekomen (maar in kart blijven zitten), korte evaluatie maken van waar beter kan, waar wat proberen, en dan terug vertrekken voor 2 à 3 snelle ronden. Ik kon in deze snelle ronden nooit een lekkere tijd zetten omdat er in élk van de ronden altijd wel één trage rijder was die de bochtencombinatie omzeep hielp, maar algemeen gezien ging de rest van de lap dan wel pakken beter.

Uitpluizen wat ik precies doe is me niet 100% gelukt. Er heeft niemand kunnen filmen en ik heb de kans niet gehad met een onboard camera te rijden. Toch heb ik met een iets groter bewustzijn gereden en is het me toch gelukt een en ander te achterhalen en dat brengt ons meteen bij het laatste werkpuntje: wat ondernemen als je herhaaldelijk dezelfde fout maakt.
 

Bas sprak me hierop ook aan, en hij vond in het vorige artikel ook niet echt een concrete oplossing voor dit probleem dat vele rijders zouden kennen. Ik denk dat herhaaldelijk dezelfde fout maken vooral te maken heeft met dat routine gevoel, en dat je meer moet weten wat je doet. Eens je die twee hebt bereikt komen we bij wat anders waartoe ik zélf aanbelandt ben: meer concentreren tijdens het rijden en meer plannen tijdens het rijden. Maar hierover later meer.
Ikzelf heb vorig weekend al wat kunnen ondernemen op de plekken waar ik steeds dezelfde fout maakte, door gewoon ietsje meer te plannen tijdens het rijden (twee bochten op voorhand al denken: die bocht moet ik het zus of zo proberen). 

Natuurlijk verliep dit nog niet optimaal en dat brengt ons dus bij de werkpunten voor volgende training.  Met de hulp van wat andere mensen (Guido, Bas, Martijn, ...) zijn er weer heel wat deadly sins boven water gekomen. 


Deadly Sin 4: Het grootste probleem, wat ik uit eigen ondervinding, wat Bas aangaf en wat Martijn deed, is de mentaliteit geweest voor dat raceweekend. Er was veel volk op de baan, zowel sneller als trager volk. Ik was op de lange duur daarmee meer bezig dan met het rijden zelf. Ik zocht een gat tussen twee treintjes om wat snelle rondjes te kunnen rijden. Maarja, de rijders voor jou zijn dan weer junioren die je zo bijhaalt, en achter je zitten schakels, en na een halve lap zit je weer in een hele hoop karts verwikkeld en uiteindelijk heb je dan enkel karts voorbij gelaten en zelf niet gereden.
Met andere woorden: Meer gaan rijden om te rijden. Niet achter mini's / junioren / leerlingen rijden, maar elk gat nemen dat ze weggeven en als ze alle deuren sluiten, een tikje geven en klaar ermee. 
Als ik merk dat er schakels 50 meter achter me zitten, niet per direct inhouden en ze voor laten gaan, maar gewoon doorrijden tot ze dicht genoeg zijn om ze voor te laten zonder zelf al teveel tijd te verliezen. Dus in geen geval achterom gaan kijken of iets dergelijks.


Deadly Sin 5: Te weinig concentreren tijdens het rijden. Ik kon wel hier en daar wat bijschaven als ik me even kon concentreren van voor het rijden, maar tijdens het rijden lukte het me niet spontaan andere lijnen te gaan rijden. Dus ik herviel weer in het 5 keer op rij dezelfde fout maken. 
De sleutel tot het doorbreken van die 5 keer dezelfde fout is volgens mij meer gaan plannen tijdens het rijden. Als je niet tevreden bent over je lijnen en je andere lijnen wil nemen, moet je deze al goed indenken op de rechte stukken voor de komende bochtencombinatie(s). Volgens mij is het anders heel moeilijk om nog andere lijnen te gaan rijden als je niet minstens 2 bochten op voorhand gaat plannen.
Dit geldt overigens ook bij het inhalen. Het manoeuvre zelf moet minstens 2-3 bochten op voorhand gepland zijn.


Deadly Sin 6: Te vroeg remmen en slechte houding in de bocht. Waarom zou je 100% grip nodig hebben in een bocht als je diezelfde bocht ook met 50% grip door kan komen en er sneller bij kan wezen?
Guido wist me dit te zeggen nadat ik hem gevraagd had me enkele rondjes in de gaten te houden tijdens het rijden: Vloeiende lijnen, maar ga toch eens later en harder op die rem staan.
En inderdaad, ik rem in een 2-3tal bochten echt veel te vlug. Oplossing: Nail the pedal. De achteras moet in bepaalde bochten (bijvoorbeeld pitsbocht in Genk, chicane aan Europalaan in Genk) gewoon vast gaan.
De reden waarom me dit tot nu toe niet lukte is omdat ik wat grip tekort leek te hebben, maar met mijn houding alleen kan ik al veel oplossen volgens mij. Door zoveel mogelijk naar achteren te leunen leg ik meer gewicht op de achteras (extra grip achterin) en als we dan ook nog wat meer naar buiten kunnen leunen krijgen we ook nog eens meer "lift" in het binnenste achterwiel waardoor we sneller om de bocht kunnen.


Alle andere voorlopige werkpunten voor volgende training, of beter gezegd: naar de toekomst toe in het algemeen, bevinden zich volgens mij naast de baan.


Deadly Sin 7: Er zit geen logica in de rangschikking van het gereedschap waarmee we sleutelen. Alles los in een gereedschapskist gedropt, en telkens we wat nodig hebben is het dus zoeken en zoeken.
Deze tip komt van Basjuh: orde in de chaos scheppen. Vanaf nu op dezelfde manier proberen sleutelen want zijn manier van werken op weekend beviel me wel. Een lade met sleutels, een met imbussen, een met schroevendraaiers, een met tangen, ... Netjes rangschikken op grootte enzovoort, en dat werkt al vele malen sneller. Gereedschap dat je uithaalt, hebt je vaak binnen de kortste keren ook weer nodig, daarom niet meteen weer opbergen in lades, maar netjes naast elkaar op een schaaltje. Zo ligt alles netjes bij elkaar en heb je het toch snel bij de hand.
Tot nu toe deed ik dit enkel bij het sleutelen aan de motorblokken (gezien je daar liever geen vuiligheid en dergelijke in hebt), maar voortaal dus gewoon voor alles netjes werken, ook op de baan.


Deadly Sin 8: Lack of fitness. Ik ga wel al enige tijd lopen, maar sinds even merk ik ook niet echt meer vooruitgang.
Dan heb je twee oplossingen: een beter cardioschema uitwerken, of een oude liefde terug oppikken. Ik ben voor de tweede optie gegaan. De halterstangen, schijven, bankjes en racks maar eens opgepoetst en de trainingsruimte weer even ingericht en terug gaan krachttrainen. Hoewel uithoudingsvermogen daarbij niet de hoofdzaak is, merkte ik dat mijn uithoudingsvermogen beter was toen ik aan krachttraining deed, dan dat ik nu ga lopen of fietsen.


Deadly Sin 9: Vastroesten in een cruise-afstelling.
Sinds ik de nieuwe kart heb, was het heel wat zoeken naar een afstelling met goeie grip. Nu heb ik een afstelling die bijna altijd grip oplevert, maar ook zoals tervoren gezegd: waarom de bocht omgaan met 100% als je sneller kan met 50% grip.
Bas gaf me de raad eens de hele afstelling om te gooien, en tussen elke stint terug om te gooien, en zo eens na te gaan wat het beste werkt.
Mijn verdeler zijn ook iets in die aard: een afstelling die goeie grip levert is niet per se een goeie afstelling, omdat je bij te veel grip bijvoorbeeld ook nog trager de bocht uitkomt enzovoort.
Volgende keer dus tussen elke stint gewoon eens wat proberen met stabi's, stoelsteunen, hoogte achteras, breedte van de kart, ...


De volgende training is gepland op maandag 16 augustus in Genk. Werkpunten zullen dus zijn:
  • Beter plannen en concentreren tijdens het rijden
  • Later en harder remmen
  • Betere houding in de bocht (achter/opzij leunen)
  • Gereedschap beter ordenen
  • Conditie verbeteren
  • Afstelling meer dan eens volledig omgooien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten