Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

vrijdag 23 juli 2010

Deadly Sins: Immiteren. Veel denken. Weinig proberen / doen.

Het eerste artikel in deze reeks over Deadly Sins in de kartsport gaat over de juiste dingen doen.

Toen ik merkte dat het niet meer liep hoe het hoorde te lopen, ben ik begonnen met het bekijken van andere rijders. Het perfecte medium daarvoor lijkt Youtube, en grote wedstrijden gaan kijken. Veel kijken naar motoren die ongeveer gelijk zijn met mijn eigen motor. De KF3's lopen vrij gelijk met een PRD, dus vooral hun in het oog gehouden.

Remzones bekeken, acceleratiepunten bekeken en vergeleken, vervolgens proberen imiteren. Maar nee, het gaat er nog niet beter om. Integendeel

Deadly Sin 1: Imiteer geen andere rijders hun rijstijl of probeer niet dezelfde remzones, acceleratiepunten aan te nemen, tenzij je exact met dezelfde motor, hetzelfde chassis, dezelfde afstelling en dezelfde banden rijdt. Let wel op: het kan een goede maatstaf zijn, maar imiteren is uit den boze.

Naast het bekijken van andere rijders heb ik ook wel enkele avonden gespendeerd met een kaart van het circuit in handen. Kijken waar ik precies moet remmen, waar ik op de gas kan, enzovoort.

Maar, achteraf moet ik me bedenken: hoe kan ik precies wéten waar ik moet remmen en accelereren? Ik weet niet eens éxact waar ik dat nu doe.

Deadly Sin 2: Vooraleer je gaat beginnen denken en bijstellen, moet je exact weten hoe het er op dit moment voor staat. Tijdens het rijden kan je nooit de precieze rempunten memoriseren. De ideale oplossing hiervoor is: onboard camera's, vragen aan iemand om je te filmen terwijl je rijdt naast de baan, ...

Vervolgens is er ook echt wel de intentie om iets te doen, uit te proberen, ... op het circuit zelf. Maar volgens mij is dit de grootste knoop, het fundamentele probleem.

Ik merk wel dat ik in bocht a en b overstuur heb, en te snel in bocht x en y ga, maar de volgende ronde en de volgende stint doe ik het opnieuw. Hoewel ik dus de intentie heb om iets te doen / proberen, gebeurd er uiteindelijk niets, en maak ik telkens weer opnieuw dezelfde fout.

Deadly Sin 3: Ik ga te snel op de baan. Ik zet de kart op de grond, doe men ribbenbeschermer, handschoenen, helm en nekbeschermer aan, en vertrek meteen. Net zoals bij het maken van de perfecte start, is het belangrijk even tot rust te komen. Bedenk wat je precies wil ondernemen. Het is dus geen goed idee om snelsnel de baan op te gaan als je nog maar een kwartier kan rijden (bijvoorbeeld als de mini's daarna vrije baan krijgen en jij eraf moet). Wacht dan liever tot jij weer op je gemak de baan op kan, en plan wat je wil doen. Laat het even bezinken. Vergeet ook de juiste houding niet aan te nemen.

Een van de oorzaken van het "niet meer proberen" (Deadly Sin 3), is volgens mij ook dat ik altijd op Genk ga rijden, en daardoor al in een soort routinegevoel rond rijd, in plaats van telkens verder te willen gaan.

Volgende trainingssessie is gepland op vrijdag 30 juli - zondag 1 augustus, en werkpunten zullen dan zijn:
  • Wat ondernemen als ik telkens dezelfde fout maak
  • Even laten bezinken vooraleer te vertrekken
  • Het routinegevoel eruit proberen krijgen
  • Uitpluizen wat ik précies doe op de baan (remzones, acceleratiepunten, ...) en daarmee dan aan de slag gaan voor de volgende trainingssessie. 
‹ Ga naar vorig artikel in de reeks

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten