Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

vrijdag 1 januari 2010

De perfecte vliegende start nemen

Goed begonnen is half gewonnen, zo ook in het racen. Hoewel mijn wedstrijdervaring zich beperkt tot de recreantenrace op Genk, heb ik toch een en ander opgestoken door te kijken naar de andere rijders en achteraf (had beter vooraf geweest...) nog wat rond te neuzen op het internet.

We gaan er bij dit artikel van uit dat we met een 125 automaat rijden waarbij de start bestaat uit een snelle ronde, gevolgd door een formatieronde waarna de race pas begint.

Eerst zal ik zo kort mogelijk toelichten hoe de start in zijn werk gaat (briefing), als je dit al weet, kan je dit stuk gerust overslagen, naar mijn eigen mening is dit ook maar saaie stof (maar niet onbelangrijk).

Briefing

Ik weet niet of er bij grote wedstrijden een briefing is. Ik neem eerder aan dat het een korte update is, want er wordt waarschijnlijk verwacht dat de piloten het reglement kennen.

Op een recreantenrace, waar er redelijk veel mensen zijn zonder wedstrijdervaring, lijkt een uitgebreide briefing me vanzelfsprekend.

Tijdens de briefing werd het systeem van de snelle ronde, de formatieronde en de vliegende start meegedeeld.

Snelle ronde

Voor de aanvang van de wedstrijd neem je plaats in het pregrid, in de volgorde waarin je je hebt gekwalificeerd of volgens loting.

Allereerst wordt er dan een snelle ronde gereden. Iedereen mag zo snel rijden als hij wil, mag voorbij steken hoe hij of zij wil. Je gaat dus maar.

Formatieronde

Na de snelle ronde, moet je het wat rustiger aan gaan doen. Vanaf je de eerste marshall tegenkomt, mag je ook niet meer gaan voorsteken en moet je in plaats blijven waar je geïndigd was na de snelle ronde.

Start

Eens de formation lap op zijn einde loopt en je het rechte stuk met de startlijn nadert, moest je nog steeds kalmpjes rijden. Pas als de lichten uitgaan of groen worden, mag er gegast worden.
Op de recreantenrace zei men zelfs dat er maar maximaal ongeveer 75km/h mocht worden gereden tot aan de eerste bocht (naja, wat denk je zelf dat er gebeurde...)

De start nemen

Een goede start nemen begint al voor je naar het prégrid gaat. Het is best een moment voor jezelf te nemen, stil te staan bij de start en een plan te maken:
  • Start ik aan de binnenkant of de buitenkant
  • Wie zit er voor me, achter me en naast me (heeft die persoon ervaring, wat is zijn reputatie: ruw, zacht, ... enzovoort).
  • Hoe wil je het gaan opnemen (ga je er in de eerste bocht voor of wacht je af).
In de praktijk is dit nogal moeilijk. Er moet tussen de manches vaak gesleuteld worden en als je dan, zoals ik, nog een en ander stukrijdt, wordt het moeilijk om nog een moment voor jezelf te nemen voor je op het prégrid gaat.

Prégrid

Als je nog niet wist wie voor, naast en achter je gaat starten, is het nu het moment dit te weten te komen.
Veel van de andere rijders - zeker op een recreantenrace - zullen nog aan het kletsen zijn met de monteur of de vrienden die ze meegebracht hebben om te tonen hoe goed ze wel zijn.

Dit is hét moment om je profijt te halen. Je hebt thuis alles gecheckt of er niets los kan komen aan je kart, op het paddock heb je de laatste dingen in orde gebracht en er kan niets meer mis gaan.

Meestal kan je al plaats nemen in het pré grid als de vorige reeks vertrokken is, je hebt dus zéker een dikke tien minuten tot een kwartier. Zoals gezegd is alles in orde, dus maak gebruik van dat kwartier om helemaal tot jezelf te komen, je vooropgestelde plan nog eens door te nemen, en al je concentratie te gaan opbouwen.

Dit is tevens ook een goed moment om de rijders in je buurt (voor, achter en naast je) nog eens een laatste keer te gaan analyseren. Aan hun gedrag, de manier van praten, hun voorkomen, en een beetje van je eigen mensenkennis, kan je deze persoon vaak al doorgronden.

Meestal heb je twee soorten rijders: de bekwame en de onbekwame. De bekwame is degene die nadenkt bij wat hij doet en de onbekwame kletst er maar op los over het feestje van dit weekend. Let op want de onbekwame zal ook meestal gewoon door knallen in de eerste bocht. Meestal zijn dit de mensen die denken dat de wedstrijd in de eerste bocht te winnen is, maar jij weet beter.

Goed. We weten dat het materiaal in orde is, we hebben het plan nog eens doorgenomen in ons hoofd, we hebben alle  (we gaan later nog op die 'alle' in) andere piloten nog even geanalyseerd en tenslotte nagegaan of we het plan nog moesten herzien ; en zoja nemen we het plan nog eens door in ons hoofd.
Nu is het tijd om nog een minuut of 5 voor jezelf te nemen, de concentratie op te bouwen en het startplan te blijven herhalen.

We wachten tot het signaal om te vertrekken...

De snelle ronde

Zoals tijdens gezegd mag iedereen hierin zo snel rijden als je maar wil. Meestal zal het kaf hier al de eerste keer van het koren gescheiden worden. De onbekwame rijders waarover we het hadden, gaan deze snelle ronden alles geven.
Maar ook hier weet jij beter. Jij gaat je banden, je motor en je remmen stelselmatig opwarmen zodat je de eerste bocht al niet achterstevoren staat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je het gras moet afmaaien. Je gaat nog steeds aan een behoorlijk tempo.

Je zal hiermee waarschijnlijk al enkele plaatsen terugvallen, maar dat is geen probleem.

Over de snelle ronde valt volgens mij verder niet veel te zeggen, maar als jij er anders over denkt, laat je het zeker onderin, bij de reacties, weten!

De formatieronde

De formatieronde of de formation lap is, na het prégrid, volgens mij het tweede belangrijkste punt van de start. Hier gaan we voor de tweede keer het kaf van het koren scheiden.

Het zit zo dat het deelnemersveld nu wat door elkaar is geschud omdat er een heleboel piloten meteen volgas zijn gegaan tijdens de snelle ronde. Je vooropgestelde plan kan dus totaal teniet gedaan worden. Daarom zei ik ook om alle piloten kort te bekijken.

Je mag niet meer voorsteken, dus je moet vrede nemen met positie en dan moet je er maar het beste van maken. de 21 andere piloten hebben de andere piloten niet doorgenomen, maar jij wel, jij bent nu in het voordeel.
Daarom dat ik zei dat het geen kwaad kan om plaatsen te verliezen, die win je tijdens de race terug, want jij bent voorbereid op wat er zal komen.

Nu komt het er dus op aan om je plan aan te passen, moest dit nodig zijn ; en alleen jij kan dit zo goed aanpassen omdat je de andere piloten in de gaten hebt gehouden.

Goed, je bent de formatielap aan het rijden en ondertussen je plan aan het bijwerken in je hoofd. Ondertussen moet je goed volgen. Laat je geen positie meer aftroggelen, laat aan de piloot voor jou zien dat je er bent en dat hij zal moeten wijken en niet jij.
Hoewel de wedstrijdleiding zegt dat ze het niet op prijs stellen dat er gebotst wordt tijdens de formatielap, ga je dit toch doen. Ze kunnen het niet maken om je eruit te zetten voor een paar kleine bumps. Kleef dus goed in de achterbumper van je voorligger.

Je brengt hem zo ten eerste al uit zijn concentratie en als hij achterom kijkt mag je rekenen dat hij niet klaar is voor de start.

De laatste bocht van de formatieronde gaat meestal zeer traag, zo traag dat het je ook moeite kost om je motor draaiende te houden. Daarom zie je iedereen om je heen 'pompen': voetje op en af het gaspedaal. Maar jij weet beter.

Als je telkens op en af het gaspedaal gaat, en tussendoor nog wat moet remmen voor je voorligger, dan zuigt je carburateur heel veel benzine aan die de motor niet verbrandt omdat je niet door gast.
Het gevolg is dat je maar slecht weg komt. Eens de lichten uit gaan, wil je gaan gassen, maar dan moet de motor eerst nog al die onnodig aangezogen benzine gaan verwerken vooraleer hij echt gaat doortrekken.
Je gaat het gevoel hebben dat de carbu dus wat te rijk staat afgesteld.

Wat je dus best kan doen is niet pompen, maar fijntjes het gas aanhouden en zorgen dat je niet moet remmen.
Als je het gas lichtjes blijft aanhouden, zal de carbu enkel aanzuigen wat hij nodig heeft.
Als je gaat pompen (volgas-los-volgas-los-...) dan zuigt de carbu meteen zoveel brandstof aan als nodig om volgas te gaan, die daarna overbodig is omdat je lost.

Zo, je bent nu drie keer in het voordeel:
  1. Je hebt een plan om te starten
  2. Je motor staat scherp om te gassen omdat er geen overbodige brandstof inzit
  3. Al de onbekwame rijders zijn je voorbijgestoken tijdens de snelle ronde, laat en dus maar de brokken maken in de eerste bocht.

De eigenlijke start


De eigenlijke start is maar een kort proces. Het is vooral belangrijk om meteen in te pikken en om uit de brokken te blijven.

Bij het uitkomen van de laatste bocht zorg je dat je niet pal achter je voorligger staat, maar een beetje schuin, net zo in de richting waar je gepland hebt hem voorbij te steken.
Als je aan de binnenkant mag starten, zet je je op een clockwise circuit dus zo rechts mogelijk, zo kan je hem goed voorbij zonder teveel te moeten manoeuvreren.
Je motor staat immers scherper, dus als je pal achter hem staat, zit je ook in zijn achterbumper als de lichten uit gaan.

Normaal heb je nu al minstens een plek gewonnen, die op je voorligger en dan eventueel ook nog die naast hem. Je moet nu gewoon zorgen die eerste bochten door te komen zonder brokken en dan kan je 15 laps lang je tegenstanders één per één inpikken.


Nu, dit is ook maar een model, en het gaat niet altijd van een leien dakje. (daar gaat al je hoop die je hebt opgebouwd door een kwartier lang in spanning te lezen, sorry ^^)

In grotere races zal het merendeel van de piloten ook goed voorbereid zijn, maar dan kan enkel maar beter voorbereid wezen...
Hoe concreter jouw plan is en hoe beter je kan anticiperen op de verschuivingen tijdens de snelle ronde, hoe beter je zal wegkomen.

Deze tekst is ook maar ontwikkeld op basis van beperkte eigen ervaring, wat internet tekst en Youtube filmpjes, dus moest je ergens een andere mening over hebben, aarzel dan niet ze te delen in de reactieruimte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten