Het staat zelfs op Wikipedia, en mij moet je het niet vertellen. Ik haal daarom graag 5 redenen aan waarom karting voor mij de puurste vorm van racen is.
Unieke wegligging
De unieke wegligging van een kart is waarschijnlijk de grootste motivatie van dit spreekwoord. Je zit zo laag tegen de grond tegen zo'n snelheden met een unieke stuurinrichting.Op Genk ligt de topsnelheid met mijn PRD op een 110-115km/h terwijl de gemiddelde snelheid van een snelle lap rond de 87km/h ligt. Er wordt daar dus aan een aanzienlijke snelheid door de bochten gescheurd.
Mechaniek
Bij geen enkele andere sport gaat het om zulke verfijnde mechaniek. Door de voorkant nog maar een centimeter smaller te maken heb je al een heel andere stuurinrichting. Door het stoeltje nog maar een centimeter naar voren of achteren te monteren kan de wegligging zo hard veranderen.Kleine bolide
Een bolide van maximaal 1.40m breed en nog geen 2m lang... Zegt genoeg en brengt ons meteen bij het volgende punt. Verhouding gewicht / kracht
Doordat een kart zo compact is, wordt er vrij weinig gewicht (lees: weerstand) tegenover de kracht van de vrij sterke motoren gezet.Geen computers
Bij het puntje "Mechaniek" sprak ik over het feit dat heel kleine wijzigingen in de afstelling van het chassis de wegligging enorm kunnen doen veranderen. 'Uniek' is dit misschien niet helemaal want in de formule 1 is dit waarschijnlijk ook zo.Maar wat de Mechaniek in het karten zo uniek maakt is het feit dat we (lees: 95%+) niet over computers beschikken op een toerenteller en chronometer na...
Er zijn wel lasers om de camber, caster en spoor te berekenen, maar deze hebben de meeste karters niet, laat staan dat ze een hele pitbox en computermuur hebben om allerlei andere dingen te berekenen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten