Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

zaterdag 2 januari 2010

Gebruik het circuit optimaal

Een der eerste keren ik op Genk ging karten, werd me gezegd het circuit optimaal te benutten ; zonder verdere uitleg.

Het gezond verstand kwam boven water en dan denk je natuurlijk: je bochten zo wijd mogelijk nemen, zo kan je vroeger op het gas gaan staan.
Juist, maar enige denk-uren later blijkt er nog zoveel meer in die zin te schuilen.

Ik weet nu niet of die persoon die me dat zij ook alles bedoelde wat nu gaat volgen, maar hier draait 'het circuit optimaal benutten' voor mij om.

Wijde bochten nemen

Zoals gezegd is dit het eerste wat in je op komt, maar dat neemt niet weg dat we het niet hoeven te vermelden voor de volledigheid.
Je zal merken dat als je later gaat gassen, je de neiging hebt om de bocht scherper te nemen omdat dit 'sneller' lijkt op dat moment. Maar ipv dan te denken 'Die bocht scherp nemen om sneller te zijn', kan je evengoed vroeger op het gas gaan staan en de bocht wijder nemen.

Rechte stukken

Ook de rechte stukken kan je beter benutten dan je denkt, en dat gewoon door zo veel mogelijk uit te rusten op die stukken.
Als je in een treintje rijdt, moet je ook niet gaan zigzaggen omdat je denkt sneller te zijn. Je rijdt meestal met gelijkaardige motoren, dus blijf beter in de slipstream en waag je kans bij de eerstvolgende bocht.

Smalle stukken

De meeste kartbanen zijn wel relatief breed, maar moest je ergens een wedstrijd rijden op een circuit waar wreed versmalde plekken zijn moet je ervan profiteren.
Als er iemand aan je bumper kleeft, gas lossen, de persoon achter je zal schrikken en remmen. Ondertussen bij jij al terug volgas weg.
Ter verduidelijking voor Basjuh: dit werkt enkel als je met gelijkaardige motoren zit (in wedstrijd dus meestal). Je hebt er niets aan dit te doen met een ICC want die is je zo weer voorbij.

Je kan deze tactiek ook toepassen op bredere stukken, maar als je een slimme kerel achter je hebt, gaat die niet remmen, maar kiest hij gewoon links of rechts en mag jij achtervolgen.
Verder kan je het ook proberen in (tragere) bochten, gewoon zien dat je dan zelf niet naast de baan belandt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten