Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

dinsdag 5 januari 2010

PRD Fireball

Type: 2-takt
Koeling: watergekoeld
Cilinders: 1
Cilinderinhoud: 125cc
Boring: 53.6mm (eerste zuiger)
Vermogen: 28pk bij 15100 rpm
Carburateur: Tillotson 24mm
Smering: 1/20
Compressie: 7,5:1
Starter: Elektrisch
Kleine revisie: 10-15 uur bij +- 100€
Grote revisie: 30-40 uur bij +- 250€
Prijs: 1520.00€ incl. btw (21%)

Bevindingen

Deze motor is tot mijn verbazing nog niet echt ingeburgerd bij de recreant in België en Nederland. Ondanks het feit dat deze motor zo'n goede 750 euro goedkoper is dan de Rotax Max, wijkt men vaak toch naar deze tweede uit vanwege zijn zogezegde hogere gebruiksvriendelijkheid.

Hoewel ik nog niet met een Rotax Max heb gereden, zijn er wel enkele (positieve verschillen).

Snelheid, vermogen

In de lage toeren (bij het uitkomen van de bocht) is de PRD sowieso sneller dan de Max.
In de hoge toeren kan die, ondanks de power valve van de RM, nog goed mee en ik durf zelfs zeggen dat de PRD nog iets sneller is als die goed is afgesteld, om 2 redenen:
  • PRD kan nog wat meer toeren nemen dan de Max (lees: enkele duizenden)
  • Omdat de PRD bij het uitkomen van de bocht (lage toeren) sneller is, zien menig Maxen onze achterbumper zelfs aan het eind van het rechte stuk.

Revisies

Hét excuus bij uitstek van de Max rijders zijn de kortere revisie intervallen (en dus kosten) van deze PRD Fireball. Ik zeg: kwatsj.
De revisieintervallen van de Rotax Max zijn inderdaad veel groter dan bij deze motor, maar de kosten van een revisie van deze motor zijn dan ook evenredig met de tijd die ze langer rijden.

Zoveel extra kosten brengen de revisies van de PRD fireball dus niet mee ten opzichte van de Rotax.

Reservestukken

Een ander aangekaart excuus is de 'made in Taiwan' van de PRD fireball. Het zou veel langer duren om aan stukken te raken voor een PRD dan voor een Max.

Enigszins waar als we enkel over 'op de baan' spreken. Op de baan rijden er meer mensen met een Max en dan kan je inderdaad makkelijker aan stukken raken.
Maar het Made in Taiwan excuus slaat nergens op.

Er zijn intussen al meer dan genoeg PRD dealers in de lage landen en moest je het niet meteen in België of Nederland vinden: in Duitsland zijn er nog genoeg webshops die PRD stukken binnen de week kunnen leveren.

De reservestukken van de Fireball zijn immers ook goedkoper dan die van de Rotax Max.

Minpuntjes

De Rotax Max is verre van een slechte motor, en de PRD is verre van volmaakt.

Het voordeel bij uitstek van de Rotax zijn de upgrade kits.
Als je een kleine hebt van een jaar of 8, kan je beter een Rotax Max nemen dan eender welke andere motor.
Je begint bij een MiniMax, eens je kid wat groter wordt maak je er voor een relatief beperkt bedrag een Juniormax van en eens hij een jaar of 15 wordt hoef je de cilinder maar te vervangen en je hebt een Max Sr.

Een beetje utopisch, want 7 jaar met dezelfde motor, maar goed, dat is weer een andere discussie...


De PRD fireball is een prima machine die volgens mij net wat meer aandacht verdient dan dat ze op dit moment krijgt en is de perfecte krachtbron voor als je 15+ bent en in de kartsport stapt.


Voor Basjuh ook nog even volgende ter verduidelijking: ik heb het over de recreant die in de kartsport wil stappen. De Rotax Max is in mijn ogen wat overrated, maar houdt stand vanwege de uitgebreide toegankelijkheid op wedstrijden (Rotax Max Challenge,...)

Moesten er nu eens wedstrijden voor de PRD komen?
hmmm, zet ons aan het denken...

Ingeval je geïnteresseerd bent in deze snelle motor, neem dan gerust contact met me op voor verdere informatie!

Tom Vallaeys
Mail: vallaeys@jjtdevelopment.com
GSM: +32 479 73 41 97

Geen opmerkingen:

Een reactie posten