Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

zaterdag 2 januari 2010

Welke banden?

Een steeds terugkerende vraag op het kartforum is welke banden je moet gaan nemen om te rijden. Ten eerste al proficiat dat je hierbij nadenkt en niet om het even de goedkoopste bandjes erop gooit.

Compound van banden

We beginnen eerst met de twee extrema te gaan uitleggen: harde banden en zachte banden. We gaan het niet hebben over hoe die zijn samengesteld (dat is voor een andere keer), maar wat het praktische verschil is tussen beide compounds.

Zachte banden geven veel grip, maar ze gaan minder lang mee. Doorgaans zijn ze ook wat duurder dan harde banden.
Harde banden zijn net omgekeerd: weinig grip, langere levensduur en wat goedkoper.

Ondertussen hebben bandenfabrikanten natuurlijk banden ontwikkeld die tussen beide liggen, medium banden.

Welke banden kies ik?

De bandenkeuze hangt van verschillende factoren af. Als je wedstrijden wil gaan rijden, dan kan je al eens gaan kijken naar de reglementen. Vele wedstrijden schrijven namelijk een bepaald type band voor, waarmee er tijdens de wedstrijd geracet wordt. Je kan op dat moment dus beter meteen diezelfde banden gebruiken om te trainen.

Verder hangt het ook af van je budget. Als je je niet kan permitteren om elke dag dat je gaat rijden nieuwe banden te kopen, dan moet je zeker geen ultra zachte banden gaan kopen.

Tenslotte hangt het ook van je motor en natuurlijk je rijstijl af.

Banden voor een Prokart

Een prokart is op zich vrij traag, je hebt dus niet zoveel grip nodig als bij een snelle 2-takt 125cc schakel. Daarom schrijft men voor een Prokart ook redelijk harde banden voor.
Ze gaan lang mee, zijn niet te duur, en je hebt meer dan genoeg grip.

Ik weet niet precies welke banden voorgeschreven zijn, daarvoor bekijk je best even het Prokart reglement.

Banden voor BSWF, RK1, Honda GX390, ...

De Briggs & Stratton World Formula, de RK1 en de Honda 390 hebben allemaal ongeveer 15 pk. Niet bijster veel power, maar toch meer dan een Prokart.
Je kan dus al beter naar de medium tot harde banden gaan kijken.

Banden voor een 100cc en 125cc automaat

Een 100cc en een 125cc zoals de Rotax Max en de PRD fireball hebben allen rond de 30 pk.
Dat is al behoorlijk snel, dus heb je ook een pakje meer grip nodig.

Om te trainen gebruik ikzelf VEGA SL6. Medium bandjes aan de hardere kant (dichtheid van +- 60shore). Ze geven me genoeg grip om mooie tijden neer te poten, maar bij wedstrijd schakelen we over naar VEGA XM, een zachtere band (+- 50 shore)

Het is zo dat ik met die VEGA SL6 (groen) ongeveer een dag of 2-3 kan rijden en dat de VEGA XM (wit) maar een goed uur mee gaan, maar dat ik met die witte VEGA's wel een halve seconde tot een seconde sneller over het asfalt ga in Genk.

Banden voor een snelle viertakt (SwissAuto, Vampire, ...)

Een SA250 en een Vampire hebben ongeveer 35pk, dus nog net weer een stapje hoger en zachter dan de 125 automaten.
Een iets zachtere compound is dus zeker aan te raden.

Banden voor een 100cc en 125cc schakel

Hier hetzelfde verhaal als bij de Swiss en de Vampire. Een schakel heeft ook ongeveer 35 tot 40pk, dus weer ietsje zachter.

Banden voor een Wankel (Aixro XR50, Seatta)

Wankelmotoren zijn beesten die blijven gaan zolang je je voet op het gas houdt. Om dat ding onder controle te houden, kan je dus best zo zacht mogelijke banden gebruiken.

Banden voor in de regen

Regenbanden zijn banden met een profiel in, om het water beter af te voeren, maar zo ver was je ook wel al.
Regenbanden zijn over het algemeen vooral in het heel zacht te verkrijgen, maar er zijn er ook (staal)harde soorten bij.

In de regen komt het er vooral op aan een goed, zacht setje te hebben (rijdt waarschijnlijk makkelijker als je nog niet teveel in de regen hebt gereden) en voor de rest is het vooral spelen met de bandenspanning.

Banden voor het inrijden / roderen

Tijdens het inrijden of het roderen zal je veel trager rijden. Maar als je nog je ultrazachte banden hebt, zullen ze alsnog slijten...
Je kan voor het inrijden dus beter een lekker hard setje kopen dat je enkel voor dan gebruikt, of je kan in de container op het circuit gaan graaien, of je kan rondneuzen op marktplaats naar een totally worn out.

Voor 20 à 30 euro heb je wel een setje opgebruikte bandjes. Het zou zonde zijn om er je banden van 200 euro aan op te offeren, je hoeft immers geen toptijden te plaatsen.

Conclusie

Er zijn verschillende type banden op de markt. Kijk naar je portefeuille, en je kart.
Je merkt ook meteen het nadeel van een hele snelle kart te hebben zoals een wankel of een schakel. Je bent elke dag dat je gaat rijden een setje banden kwijt (+- 200 euro voor zachte banden)
Als je gemiddeld 15 keer gaat rijden ben je een aanzienlijk bedrag kwijt aan rubber.

Onthoud ook de tip voor bij het inrijden, kan je ook wat centjes besparen die je beter kan besteden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten