Een steeds wederkerende vraag: Hoe lang gaat een zuiger / piston mee?
Standaard kan je ongeveer volgend schema aanhouden:
KF1 & KF2: 4-10 uur
KF3: 15-20 uur
KZ1 & KZ2: 3-15 uur
PRD: 10-20 uur
Rotax Max: 20-45 uur
Andere 125cc TAG motoren: 15-25 uur
Luchtgekoelde ICA (100cc): 2-8 uur
Watergekoelde ICA (100cc): 4-10 uur
Junior ICA: 4-12 uur
Crossblok: 5-15 uur
De minimum en maximumtermijn loopt heel erg uit elkaar zoals je zelf ziet en zijn verder ook louter indicatief, maar in feite is het over het algemeen een makkelijke regel: de slijtage aan de zuiger loopt rechtevenredig met de afstelling en hetgeen je van de motor vraagt.
Stel je de motor steeds krap af om een goeie gasreactie te hebben, dan zit je aan de minimum interval. Ben je een recreant en maak je er niet van iets rijker af te stellen, dan kan je zuiger heus wat langer mee.
Als je de tijd ervoor hebt en de nodige kennis en materiaal, is het beste wat je kan doen na elke trainingsdag even de cilinderkop losdraaien en de cilinder van de motor halen. Je kan dan kijken of de zuiger goed is, de cilinderwand nog netjes is, geen kappen in de drijfstang zijn, de krukas nog goed is enzovoort.
Let er wel op dat je ten allen tijden netjes werkt als je aan de motor sleutelt: materiaal netjes ordenen, zorgen dat gereedschap proper is, zorgen dat er geen vuil in het blok komt, ... Vervolgens moet je bij het monteren van de cilinder ook checken of de zuigerveer weer mooi aansluit, pakkingen uiteraard niet vergeten op te steken, en vervolgens de kopbouten aanspannen op juiste spanning (nooit op gevoel, maar met een momentsleutel!)
Een simpelere methode is gewoon de uitlaatbocht even van de motor te draaien, en met een zaklamp in de uitlaat te schijnen.
dinsdag 10 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten