Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

dinsdag 10 augustus 2010

Hoe lang gaat een zuiger mee?

Een steeds wederkerende vraag: Hoe lang gaat een zuiger / piston mee?

Standaard kan je ongeveer volgend schema aanhouden:
KF1 & KF2: 4-10 uur
KF3: 15-20 uur
KZ1 & KZ2: 3-15 uur
PRD: 10-20 uur
Rotax Max: 20-45 uur
Andere 125cc TAG motoren: 15-25 uur
Luchtgekoelde ICA (100cc): 2-8 uur
Watergekoelde ICA (100cc): 4-10 uur
Junior ICA: 4-12 uur
Crossblok: 5-15 uur

De minimum en maximumtermijn loopt heel erg uit elkaar zoals je zelf ziet en zijn verder ook louter indicatief, maar in feite is het over het algemeen een makkelijke regel: de slijtage aan de zuiger loopt rechtevenredig met de afstelling en hetgeen je van de motor vraagt.

Stel je de motor steeds krap af om een goeie gasreactie te hebben, dan zit je aan de minimum interval. Ben je een recreant en maak je er niet van iets rijker af te stellen, dan kan je zuiger heus wat langer mee.

Als je de tijd ervoor hebt en de nodige kennis en materiaal, is het beste wat je kan doen na elke trainingsdag even de cilinderkop losdraaien en de cilinder van de motor halen. Je kan dan kijken of de zuiger goed is, de cilinderwand nog netjes is, geen kappen in de drijfstang zijn, de krukas nog goed is enzovoort.
Let er wel op dat je ten allen tijden netjes werkt als je aan de motor sleutelt: materiaal netjes ordenen, zorgen dat gereedschap proper is, zorgen dat er geen vuil in het blok komt, ... Vervolgens moet je bij het monteren van de cilinder ook checken of de zuigerveer weer mooi aansluit, pakkingen uiteraard niet vergeten op te steken, en vervolgens de kopbouten aanspannen op juiste spanning (nooit op gevoel, maar met een momentsleutel!)

Een simpelere methode is gewoon de uitlaatbocht even van de motor te draaien, en met een zaklamp in de uitlaat te schijnen.

Met de linkse zuiger kon in principe nog doorgereden worden. Echter sloeg het noodlot toe (gebarsten krukas), en dan vervang je beter heel het binnenwerk. De rechtse zuiger is helemaal "op" en heeft over het algemeen een goeie afstelling gekend (niet te arm, niet te rijk, te zien aan de zwarte schimmen / "vinders").
Waar het op neer komt is dat je gewoon de uitlaatkant van de zuiger moet bekijken. Hoe zwarter deze is: hoe "nieuwer" de zuiger. Als deze helemaal grijs afgetrokken is, dan is de zuiger in principe aan vervanging toe. Normaal kan je er nog even mee rijden dan, maar beter een zuiger te vroeg vervangen dan achteraf de brokstukken uit het blok te gaan vissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten