Deze blog werd verplaatst naar Kartblog.info.

Ik hoop ook op het nieuwe domein een antwoord te kunnen geven op al je kartvragen!
Vergeet je ook niet in te schrijven op de gratis nieuwsbrief.

maandag 28 juni 2010

Vijf kartzonden

Achterom kijken

Achterom kijken is doodzonde nummer 1, erger kan niet. We dramatiseren dit niet, want het is gewoon fout om achterom te kijken tijdens het rijden. Bedenk zelf enkele redenen om het wél te doen alvorens verder te lezen...
De hoofdreden om het zogezegd niet te doen zal waarschijnlijk luiden: "om te zien of er niemand sneller is die me voorbij wil steken - ik wil immers geen gevaar vormen."

Als er toch mensen zoveel sneller zijn dan jou, dan raken ze jou wel voorbij zonder dat jij hen vrije doorgang geeft. Overigens is het ook belangrijk de juiste focus te houden tijdens het rijden. Als je achterom kijkt, kan ik je garanderen dat deze vervalt als je niet de ervaring hebt van een wedstrijdrijder die al enige tijd kart. Daarnaast is het ook een psychologisch spelletje: als je achterom kijkt weet je achterligger dat je met hem in je hoofd zit, dat je je zorgen maakt om hem (of haar natuurlijk).
Tenslotte is het ook zo dat je op termijn wel zelf een gevoel zal ontwikkelen hoe het veld precies ligt. Hoe ver je achterliggers achter je zitten, hoeveel mensen er nog achter en voor je liggen, enzovoort.

Teveel ineens willen proberen / doen

Hoofdzonde nummer twee: teveel ineens willen doen. Op zich duidt dit op een zeker vuur, een zekere passie, het "ultieme bewijs dat je wat WIL bereiken". Niets is minder waar.
Het is écht van belang dat je gestructureerd en stap-voor-stap te werk gaat. Het is echt onmogelijk om in het begin én op de juiste manier te leren focussen, én te focussen op de juiste houding, én te concentreren op de spreiding van het veld, én de juiste lijnen te rijden, én te verdedigen, én in te halen. Dat is on-mo-ge-lijk.
Begin met de juiste lijnen te rijden - dit betekent bocht per bocht te verbeteren. Hieruit vloeit zelf de juiste focus voort en op termijn zal je, zoals gezegd, zelf wel een feeling krijgen voor de spreiding van het veld. Eens je deze hebt, kan je je gaan concentreren op het inhalen en het verdedigen.

Gas gebruiken als aan/uit

Een derde "zonde" is het gebruiken van de gas als een aan-uit schakelaar. Bedenk eens hoeveel tijd je zou winnen als je in elke bocht al vijf meter eerder halfgas kan geven in plaats van te wachten om volgas te geven. Of erger nog, maar dat brengt ons bij ons volgend puntje.

Te vroeg op het gas gaan

Erger dan te laat gassen is te vroeg gassen. Als je gaat gassen "op goed geluk", loopt het altijd slecht af. Je hoeft niet per se te spinnen, maar je zal altijd tijd verliezen. Probeer pas te gassen als de kart al min of meer in de juiste richting staat om de bocht uit te rijden. Zo creëer je ook het minste weerstand op de banden, waardoor je sneller zal zijn.

Kart laten uitbreken

Tenslotte is er ook nog het opzettelijk - teveel - laten uitbreken van de kart (dus de kart "zetten" niet inbegrepen). Net zoals bij te vroeg op het gas gaan, zal er dan heel veel weerstand op de banden zijn, waardoor je trager uit de bocht komt.

1 opmerking:

  1. Allemaal logische verklaringen, interessant om nogmaals te lezen.

    Sax
    (In de toekomst op Genk)

    BeantwoordenVerwijderen